Kees en DS People

Kees stelt zich voor als ‘de zoon van Piet’. Zijn vader is acht jaar geleden gestart met DS People, dat aanvankelijk vooral gericht was op de agrarische sector. “Dat zit in de familie, daar ligt onze basis. Daarnaast was er ook enige betrokkenheid bij scheepsbouw, voornamelijk in onze regio. Dat is geleidelijk uitgebreid: veel productie, met de nadruk op logistiek.” De ambitie om in de onderneming te stappen, was er nooit bij Kees die lange tijd werkzaam is geweest in de gehandicaptenzorg. Maar Piet kreeg het steeds drukker en ze spraken af dat zijn zoon als accountmanager ging proberen om meer werk binnen te halen.

Sindsdien heeft DS People een mooie, gestage groei doorgemaakt. “We zijn tevreden met wat we hier hebben en zien nog genoeg kansen. Verder willen we de activiteiten uitbreiden naar Zeeland. Dat past in alle opzichten goed bij ons.”

De twee hebben een goede samenwerking. “We verschillen minder van elkaar dan we vooraf dachten. Het is essentieel om eerlijk tegen elkaar te blijven en problemen niet te lang te laten sudderen.” Kees is er inmiddels achter dat de bedrijfstak hem wel ligt. “Nu merk ik dat ik eigenlijk niet meer zonder kan.”

“Dat is onze filosofie”

Bij DS People werkt hij vooral met mensen. “Net als in de zorgsector ben ik anderen aan het helpen, maar dan klanten en werkzoekenden. We plaatsen ook arbeidsmigranten. Als je die hierheen haalt, heb je ook een bepaalde verantwoordelijkheid en zorgplicht. Dat gaat verder dan alleen salaris overmaken. Wij zijn dag en nacht bereikbaar voor ze, vooral mijn vader en ik. Als het echt ernstig is, zijn we binnen een uur ter plekke. Die toewijding heb ik van huis uit meegekregen. Dat is ook de filosofie die duidelijk zichtbaar is bij DS People.”

Het is momenteel een zeer actueel thema, ook politiek. Iets dat zeker bijdraagt, vertelt Kees. “Alleen scheren ze alles en iedereen over één kam. Arbeidsmigranten vormen slechts een klein deel, maar ze zijn wel cruciaal. Helaas wordt er nog steeds veel misbruik van hen gemaakt.” Daar neemt DS People uitdrukkelijk afstand van. “Ook al impliceert het dat we niet altijd de goedkoopste in de markt zullen zijn. We staan liever bekend als de meest betrouwbare.”

Die werkwijze hebben ze bewust gehanteerd vanaf het eerste begin, in de wetenschap dat daar op lange termijn de vruchten van kunnen worden geplukt. “Dat keerpunt nadert nu langzaam maar zeker. In de nabije toekomst zullen anderen zich hier ook aan moeten conformeren, vooral met de komst van de nieuwe wetgeving. Lang niet iedereen is daar al klaar voor.”

“We doen een warme overdracht”

Bij een nieuwe plaatsing gaan ze altijd mee op de eerste dag, vertelt hij. “Zelfs als het om vijf uur in de ochtend is. Vandaag stond ik ook al heel vroeg op de werf in Bruinisse, omdat daar een nieuwe medewerker van ons begon. Die stel ik dan voor aan zijn aanspreekpunt en ga een kop koffie met hem drinken. Bij langdurige relaties ben ik al bekend met de gang van zaken, en haal in sommige gevallen zelfs de werkoverall uit het magazijn.”

Dat is een unieke werkwijze, horen ze van diverse kanten. “Onze klanten zijn er inmiddels aan gewend. Voor een medewerker is het geruststellend wanneer wij zeggen: ‘Ik breng je wel even.’ Op die manier is er iemand aanwezig die ze al kennen en vertrouwen. Iedereen vindt het toch enigszins spannend om ergens voor het eerst binnen te komen.”

In het resterende deel van de dag brengt Kees voornamelijk bezoeken aan klanten. “Zo onderhoud ik de relatie en kan meteen een vinger aan de pols houden bij onze medewerkers daar.” Vaak gebeuren er ook onvoorziene zaken, zoals een ongelukje of een dringende vraag. “Geen enkele dag is hetzelfde en dat bevalt me uitstekend!”

“Het wordt altijd goed en correct afgehandeld”

Hij vertelt op een bevlogen manier over het bedrijf: “We streven ernaar om de norm te zijn in de uitzendsector. Daarmee bedoel ik vooral onze omgang met de medewerkers. Onze reputatie is eigenlijk een statement, zoals onze klanten vaak aangeven: ‘Bel DS People maar, dan weten we tenminste zeker dat alles goed en correct wordt afgehandeld’. Ons doel is niet om de grootste te zijn, maar wel de beste. Een omzet van tientallen miljoenen zegt mij persoonlijk weinig. Voor ons is van belang dat we een duurzaam bedrijf zijn, waarin iedereen met plezier naar het werk gaat en tevreden is met wat we bereiken. DS People dient een familiebedrijf te blijven, waar mensen lang blijven werken. Mijn vader en ik kijken primair naar onze goede reputatie en hoogwaardige kwaliteit. We willen niet groeien om het groeien, maar hebben als duidelijk doel voor ogen om binnen enkele jaren een vestiging te openen in Zeeland.”

“Relaties zien ons als gelijkwaardige partner”

Ze weten vooral klanten aan te trekken die dezelfde waarden nastreven. “Hoewel iedereen eigen belangen voor ogen heeft, is er ook een gemeenschappelijke component: goed zijn voor de medewerkers. Soms besluiten we afscheid te nemen van een relatie, vanwege de slechte behandeling van hun personeel. Een klant die ten koste van alles het onderste uit de kan wil, past niet bij de visie van DS People. Onze relaties beschouwen ons als gelijkwaardige partner, waarmee ze kunnen overleggen. Zij verwachten dat we alles naar behoren regelen, dat er adequaat wordt gereageerd op eventuele problemen en dat ze worden ontlast in de administratieve afhandeling.”

“Het is niet onze stijl om simpelweg ergens maar een grote hoeveelheid personeel te plaatsen. Wij zijn er ook om mee te denken, te overleggen en te adviseren. Dat vinden we een plezierige manier van samenwerken. Door onze brede ervaring weten we vaak alternatieve oplossingen aan te dragen. Dit wordt door relaties ook op prijs gesteld, zo hebben we gemerkt.”

“Wij vinden vaak de gulden middenweg”

“DS People staat voor persoonlijk contact en directe communicatielijnen. Dat zijn aspecten die door andere partijen ook vaak worden genoemd, maar meestal wijkt de praktijk af. Wij onderscheiden ons hiermee in de branche, dat durf ik wel te beweren. Verder is ons streven altijd om het juiste te doen, zowel voor onze medewerkers als voor de klanten. Het is echt een kracht van ons bedrijf om daarin de gulden middenweg te vinden. Dat komt tot uiting in kleine zaken. Als er bijvoorbeeld plotseling een chauffeur uitvalt bij een bedrijf, zorgen wij ervoor dat er direct een vervanger ter plaatse is om onze uitzendkracht op te halen. DS People kan snel schakelen naar de oplossingsgerichte modus.”

“Niet klagen, maar in oplossingen denken”

Veranderingen zijn inherent aan de uitzendsector. “Het heeft weinig zin om je daar druk over te maken. Dus we berusten erin en zeggen: ‘Prima, laten we het dan op die manier aanpakken.’ Zolang het maar leidt tot verbeteringen voor de uitzendkrachten.”

Kees benadrukt dat er hoe dan ook altijd behoefte zal blijven aan flexibele arbeidsinzet. Daarbij is goede huisvesting een van de grootste uitdagingen, bij arbeidsmigranten. “In deze regio zijn wij daarom al betrokken geweest bij het beleidsvormingsproces. Samen met enkele andere ondernemers hebben we in een werkgroep de juiste partijen samengebracht en een alomvattend plan gepresenteerd aan de gemeente. Dat zal nu ten uitvoer worden gebracht. Op deze manier krijgt de gemeente een beter overzicht van de betrokkenen, terwijl wij kunnen voorzien in passende huisvesting die voldoet aan de Roemer-norm.”

“Bij DS People schuwen we het dus niet om af en toe de gebaande paden te verlaten. Sterker nog: op z’n tijd vinden we dat eigenlijk zelfs prettig. In plaats van te klagen, is het belangrijk om te denken in oplossingen. Dat is een van onze sterke punten. Door samen te werken en mee te denken met partijen buiten onze directe kring, vergroten we op de lange termijn onze slagkracht.”

Het kenmerkt natuurlijk ook het arbeidsethos in de regio van ‘niet lullen maar poetsen’. “Die nuchtere instelling is ook wel terug te vinden in ons bedrijf. Wanneer de ene weg niet leidt tot het gewenste resultaat, kiezen we gewoon een andere. En als dat niet mogelijk is, bedenken we wel een alternatief.”

Er samen voor gaan

De bedrijfscultuur op kantoor kenmerkt zich door een laagdrempelig en familiair karakter, zo vertelt Kees. Bij bedrijfsuitjes zijn partners en kinderen altijd welkom. Veel bedrijven hebben het over een familiegevoel, maar bij DS People wordt het ook daadwerkelijk in de praktijk gebracht.

“Een medewerker bij wie thuis iets aan de hand is, moet niet op het werk blijven. Die sturen we naar huis. De andere collega’s vangen dat samen op en de gemiste tijd kan later wel weer worden ingehaald. Familie heeft altijd prioriteit.”

Privézaken worden gerespecteerd, maar collega’s zijn niet terughoudend om persoonlijke zaken met elkaar te delen. “Onderling vertrouwen staat hoog in het vaandel. Verder heerst er een sfeer van gezamenlijkheid, waarbij iedereen zich betrokken voelt. De uitdaging is om die dynamiek te behouden als het bedrijf groeit.”

De kernwaarden

“Wij doen de zaken zoals ze horen te gaan. Regels zijn regels, daar moeten we ons aan houden zonder klagen.”

Over de onderlinge omgang zegt Kees: “We zijn allemaal mensen en in staat om respectvol met elkaar te communiceren. Soms neem ik de tijd om rustig na te denken over de argumenten van anderen, terwijl ik andere keren direct antwoord geef. Mijn vader en ik willen geen baas zijn. Maar als de situatie erom vraagt, kunnen we de touwtjes echt wel een keer strakker aantrekken.”

Altijd dynamisch

Hij waardeert het dynamische karakter van dit werk. “Hierdoor breng ik nooit een hele dag achter de computer door. Dat vind ik prettig, want daar heb ik een hekel aan.”

Vooral tijdens de zomermaanden kan het behoorlijk chaotisch zijn. “Ondanks dat alles zorgvuldig gepland lijkt, verlopen zaken dan toch altijd weer anders. Er kan zich bijvoorbeeld een incident voordoen bij een klant waarbij een uitzendkracht plotseling medische assistentie nodig heeft van een arts, huisartsenpost of spoedeisende hulp. In zulke gevallen gaan wij altijd persoonlijk mee. We zijn er ook voor om werkgevers te ontlasten.”

“Communicatie is heel belangrijk”

“Bij de selectie van een medewerker of uitzendkracht, ligt de nadruk bij mij met name op de communicatie. Een heel belangrijk aspect, of het nu om een bankwerker gaat of een HR-manager. Duidelijke afspraken zijn onmisbaar en wanneer het anders loopt, moet dat worden gemeld. De medewerker zorgt er in ieder geval voor altijd bereikbaar te zijn.”

Wie hem niet informeert als er iets aan de hand is, is bij Kees aan het verkeerde adres. “Mensen die al langer bij een klant werkzaam zijn, hebben weleens de neiging om alleen nog maar te communiceren met die werkgever. Zelfs wanneer ze ziek zijn, of juist net hersteld. Terwijl ze mogelijkheden genoeg hebben, want ik bezoek één- of hooguit tweewekelijks alle bedrijven en ons personeel dat daar werkt.”

“Het zijn de belangrijkste zaken die we vragen van onze uitzendkrachten: dat ze communiceren en van goede wil zijn. Dan vinden we vrijwel altijd passend werk voor ze. Als dat toch niet lukt, dan helpen we bij de persoonlijke ontwikkeling. Dat kan bijvoorbeeld zijn met het behalen van een heftruckcertificaat of het volgen van een cursus Nederlands. Als een medewerker aangeeft daar baat bij te hebben en er is bij ons een positief gevoel, dan zoeken we altijd naar een oplossing.”

Ondersteunen bij uitdagingen

“Er bestaat vaak een beeld van onze bedrijfstak, dat we arbeidskrachten zomaar ergens plaatsen en vervolgens achterover gaan leunen. Maar een goed uitzendbureau zoals DS People biedt veel meer dan dat. We ondersteunen bijvoorbeeld bij de persoonlijke ontwikkeling. Sommige medewerkers kunnen een duwtje in de rug gebruiken. Waar de een moeite heeft om zichzelf te profileren, vindt een ander het lastig om het gesprek aan te gaan met de werkgever. Wij staan altijd klaar om ze te begeleiden bij zulke uitdagingen. Dat doen we op een manier die persoonlijke groei stimuleert, zodat ze na verloop van tijd in staat zijn om die zaken zelfstandig te doen.”

Vaak komt een uitzendkracht die zich heel goed ontwikkelt, uiteindelijk in loondienst bij de werkgever. Daar heeft Kees totaal geen moeite mee: “Dat is een bevestiging van ons goede werk. Als DS People hebben we dan samen de juiste persoon gevonden voor die organisatie. Het is een win-win situatie voor alle partijen. Wij helpen zowel onze relatie als de medewerker, dus ze zullen allebei als eerste aan ons denken wanneer dat weer aan de orde is.”

Certificering in de uitzendbranche

In 2025 wordt certificering verplicht gesteld voor uitzendbureaus. Bedrijven zullen de partij waarmee ze samenwerken, goed moeten evalueren. Zelfs als er sprake is van een jarenlange relatie. “Het is verstandig om daar nu al mee te starten, want de werkgever kan zelf grote risico’s lopen. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer ze met een uitzendbureau werken dat niet beschikt over een G-rekening. Een werkgever blijft nu eenmaal altijd verantwoordelijk voor ingeleende arbeidskrachten.”

“Bedrijven moeten eigenlijk alerter zijn op dit vlak,” zegt Kees stellig. “Wij voldoen reeds aan die vereisten en hebben vrijwel alle certificaten binnen deze bedrijfstak behaald. Dat sluit ook aan bij onze filosofie om te handelen volgens de geldende normen. Maar er zullen ook partijen in de problemen komen, dat is een kwestie van tijd. Het valt nu al op dat er steeds meer wordt gekeken naar uniform handelen. De Stichting Normering Arbeid (SNA) kijkt nu veel verder vooruit dan enige jaren geleden en dat is positief. Voor DS People zal er weinig veranderen, behalve dat we ons hopelijk steeds duidelijker kunnen onderscheiden als een betrouwbare partij.”

Onafscheidelijk

Eigenlijk is hij zelf nog een relatieve nieuwkomer, vindt Kees. “Gedurende die periode van drieënhalf jaar heb ik mijn sporen moeten verdienen. Jaarlijks word ik beoordeeld op het behalen van de gestelde doelen. Anders resulteert het in een heel ander gesprek met mijn vader.” Zo belicht hij tot slot weer hun samenwerking. Aanvankelijk dacht Kees dat hij daar zelf nooit toe in staat zou zijn. “Maar het vertrouwen is gegroeid en we treden als een onlosmakelijk geheel naar buiten. Samen vormen we het gezicht van DS People en daar ben ik enorm trots op.”